Focus op uw lichaam

De bodyscan is een ontspanningsoefening en een vorm van meditatie. Het maakt u bewust van spanningen in uw lichaam en zorgt ervoor dat u deze beter kunt loslaten en het maakt de gedachten rustiger. Het is een ideale oefening om ‘uit uw hoofd te komen’. U kunt de oefening zowel liggend als zittend doen.

U gaat uw hele lichaam langzaam met aandacht observeren. U begint bij uw linkervoet. U probeert uw aandacht volledig op die voet te richten en zonder te oordelen, bekijkt u hoe die voet aanvoelt. Of u de tenen kunt waarnemen, de voetzool, de wreef. Of de voet koud is of warm. Misschien voelt u tintelingen, pijntjes, misschien voelt u wel heel weinig. Oordeel niet, accepteer het zoals het is. Stel u voor dat alle spanning uit uw voet vloeit.

Als u de voet gescand heeft, verschuift u de aandacht naar het linkeronderbeen. U probeert zo nauwkeurig mogelijk waar te nemen hoe het daar aanvoelt, en daarna stelt u zich voor dat mogelijke spanning uw been verlaat.

Zo gaat u verder via het bovenbeen, de heupen, naar het rechterbeen, de rechtervoet, de linkerschouder, arm en hand, naar de rechterschouder, arm en hand, uw rug, uw buik, uw borst en tot slot uw nek en uw gezicht.

In het gezicht focust u zich op alle afzonderlijke onderdelen. Van hoofdhuid tot kaken, wenkbrauwen en wangen: op allerlei plekken in het gezicht kan zich spanning vastzetten.

U kunt naar eigen inzicht meer of minder tijd nemen voor de bodyscan. Als u minder tijd heeft, gaat u gewoon iets sneller langs alle lichaamsdelen.