Beweeg!

Lichaamsbeweging is een van de simpelste en beste manieren om stress tegen te gaan. Fysieke inspanning is namelijk de natuurlijke uitlaatklep van een lichaam dat de ‘vecht of vlucht’-prikkel voelt. Door te bewegen, worden chemische stoffen afgevoerd die door de stress zijn opgehoopt. Bovendien helpt het de spieren te ontspannen en uw conditie en weerstand te verhogen.

Lichaamsbeweging is een van de simpelste en beste manieren om stress tegen te gaan. Fysieke inspanning is namelijk de natuurlijke uitlaatklep van een lichaam dat de ‘vecht of vlucht’-prikkel voelt. Door te bewegen, worden chemische stoffen afgevoerd die door de stress zijn opgehoopt. Bovendien helpt het de spieren te ontspannen en uw conditie en weerstand te verhogen.

Er zijn twee grote obstakels voor veel mensen: beginnen en volhouden. Kies om het makkelijker te maken een sport die u leuk vindt of die elementen bevat die u leuk vindt. Kies een vorm van bewegen en spreek met uzelf af dat u dit de komende twee maanden minstens drie keer per week gaat doen. Doe dit ook echt en beslis daarna pas of het u iets oplevert of niet.

Doe een cursus of word lid van een club of fitnesscentrum, en geef uzelf telkens een kleine beloning als u erheen bent geweest. Denk aan al het goeds dat het bewegen u op termijn zal brengen.

Een paar zeer goede manieren van bewegen voor gestreste mensen:

  • Hardlopen. Bewezen werkzaam tegen somberheid en depressie. De voordelen: u kunt het doen wanneer u maar wilt, u krijgt bovendien uw portie buitenlucht en een zeer goede conditie.
  • Wandelen. Kost meer tijd, maar uw stemming verbetert als u wandelt in een mooi natuurgebied, u krijgt een flinke dosis daglicht en u ademt frisse lucht. Bovendien heeft u tijd voor reflectie, u kunt nadenken over uw prioriteiten en wat u allemaal nog meer wilt doen om ontspanning in uw leven te brengen.
  • Yoga. Ideaal om gespannen spieren los te maken, en zeer goed voor uw houding, gemoedsrust en ademhaling.