Meditatieoefening-II

De bedoeling is dat u aandachtig uw ademhaling gaat tellen. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, omdat u instinctmatig alles in uw leven onder controle wilt hebben. Dat gaat voor het ademhalen nauwelijks op. Er zijn ook momenten die u niet kan besturen, maar dat voelt vreemd en onnatuurlijk aan en dan bent u niet aandachtig genoeg.

Om aandachtig uw ademhaling te tellen, moet u uzelf concentreren op het tellen terwijl u rustig doorademt, hoewel deze oefening gebaseerd is op de ademhaling moet u goed begrijpen dat het geen ademhalingsoefeningen zijn. U mag de normale ademhaling niet forceren. U hoeft uw ademhaling ook niet te sturen, ook het tellen hoeft niet gestuurd te worden.

  • Er is ademhaling
  • Er is tellen

Zie het wel los van elkaar, want ademen vereist geen concentratie en het tellen juist weer wel. Als u slaapt gaat uw ademhaling ook vanzelf, zo komen de lichamelijke functies tot rust. Bij deze oefening komen echter ook uw geestelijke functies tot rust, terwijl die tijdens slapen juist heel actief zijn. Het moeilijkste wat u tegen komt tijdens deze oefening zal zijn om overal af te blijven. Probeer ook niets te verdringen. Laat uw gedachten maar rustig opkomen en ze zullen verdwijnen zoals ze gekomen zijn.

Uw aandacht bij het tellen houden is het enige houvast dat u hebt. Als een rots in zee zit u helder en geconcentreerd. U telt uw ademhaling van 1 tot 10 en dan begint u weer bij 1. Dat zal best lukken zo’n 2 minuten, maar dan betrapt u uzelf op gegeven moment dat u niet meer aan het tellen bent. Denk er aan het is een oefening. Wanneer u uzelf betrapt bij de 7e, 11e of de 24e tel van uw ademhaling begint u gewoon weer bij 1.

Belangrijk is dat u niet moet proberen iets te bereiken, ook moet u niet proberen uw geest leeg te maken, want dat is onzinnig. U kunt net zo goed een rijdende trein proberen tegen te houden, daar is geen beginnen aan. Probeer alles wat opkomt te verwelkomen, angst, agressie, rust, mooie dingen, prachtige kleuren, heerlijke muziek, maar ook verdriet en nare herinneringen. Laat het over u heen komen. maar:

  • Verzet u er niet tegen
  • Ook niets weg drukken
  • Vooral niets vasthouden

Beschouw het als een storm, de rukwinden zijn je emoties. Dit alles is oppervlakkig, uw eigenlijke natuur bevindt zich onder die oppervlakte, daar is het heel rustig en kalm.. Deze meditatie oefening is de 1e stap, om dit als ervaring mee te maken. Probeer u eerst goed voor te bereiden. Theorie natuurlijk niet voldoende. U heeft ervaring nodig, daarom gaat u nu beginnen om die ervaring te krijgen. U gaat als het ware op pad.

Door deze oefening regelmatig te doen, krijgt u ervaring in het verwerven van bewustwording van wie of wat u bent en wie of wat u vervolgens wilt zijn. Vindt u de kloof daarin te groot, doet u het beetje bij beetje. Wanneer u eenmaal die eerste stap hebt gezet, gaat alles veel makkelijker. Net als met alles in uw leven, dus dat geld ook voor deze oefening in het algemeen en voor meditatie in het bijzonder.