Meditatieoefening-I

Deze oefening is “klein maar fijn”

OK ! Aan de slag
Ga rustig zitten, sluit uw ogen en stel u een schoolbord voor. U staat voor het schoolbord met een wit krijtje in uw hand. Bedenk dan wat u zou willen tekenen op dat grote zwarte bord. Dat kan een bloem, een boom of een berg zijn. U bent daar vrij in. Het maakt ook eigenlijk niet uit, als de tekening maar niet te ingewikkeld is.

Begin met tekenen. U zult zien dat u regelmatig onderbroken wordt. Dat zijn waarschijnlijk uw dagelijkse zorgen die zich daar tussen proberen te dringen. Dat wilt u nu niet, want u bent nu aan het tekenen. Wis de tekening, zover u gekomen was, uit met een wisser. Begin nu weer overnieuw.

Elke keer dat u uzelf onderbreekt met gedachten die niks met uw tekening te doen hebben, begint u weer overnieuw.

Schrik niet, want u zult bemerken dat de interrupties veelvuldig zijn. Als u volhoudt zult u zien dat u elke keer verder komt met uw tekening, en uw problemen en zorgen steeds beter van u af kunt houden. Tot u op het punt komt dat u de hele tekening in een keer af kunt maken zonder dat u gestoord wordt
Vanaf dat punt kunt u alles tekenen wat er maar in u op komt. U bent eigenlijk nu al aan het mediteren, maar tegen die tijd heeft u allang gevoeld hoe bijzonder dat is. Doe de oefening dagelijks of om de dag. Door het kort te houden verstoort u niet één, twee, drie uw dagelijkse ritme en kunt u het mediteren beter integreren in uw normale dagindeling.